Sonntag 1. Mai 2013, 18.30 Uhr
III. Internationaler H.I.F. Biber Wettbewerb
„PREISTRÄGERKONZERT“


Die Juri

Michael Oman (Anton Bruckner Privatuniversität Linz)
David Plantier (Musik Akademie Basel)
Herbert Seifert (Institut für Musikwissenschaft der Universität Wien)
Peter Zajicek (Musica Aeterna)
Richard Lorber (Redakteur für Alte Musik WDR/Köln)
Gunar Letzbor (Leiter von Ars Antiqua Austria)
Peter Reichelt (Dramaturg am Wiener Konzerthaus & Programmverantwortlicher der Resonanzen)

hat folgende Preisträger aus 68 teilnehmenden Musikern, durchwegs mit ausnehmend hohem musikalischem Niveau, ausgewählt:

 

K O N Z E R T P R O G R A M M

Asuka Sumi
(Violine)
 Preisträgerin Romanus Weichlein Preis
für die Förderung österreichischer Barockmusik

Carlo Ambrogio Lonati (1640-1710)
I. Largo – spritituoso – Largo – Spiritiuoso

 

Mathias Ferre
(Viola da Gamba)
Preisträger Franz Joseph Aumann Preis
für Neuentdeckungen und innovative Interpretation von Barockmusik

Augustinus Kertzinger (1610 – 1678)
Sonatina con altr arie in d-moll für vdg und B.c

Carl Friedrich Abel (1723 – 1787)
extrait des 27 pièces solo pour viole de gambe

 

Girandole Armoniche
Esther Crazzolara (Violine), Teodoro Baù (Viola da Gamba),
Federica Bianchi (Cembalo)
Preisträger Romanus Weichlein Preis
für die Förderung österreichischer Barockmusik

Ignazio Albertini (1644 – 1685)
Sonata I

  

Ensemble Stravaganza
Domitille Gilon (Violine), Ronald Martin Alonso (Viola da Gamba), Damien Pouvreau (Theorbe), Thomas Soltani (Cembalo)
Preisträger Franz Josef Aumann Preis
für Neuentdeckungen und innovative Interpretation von Barockmusik

H.I.F. Biber (1644 – 1704)
Salzburg Sonata III (f-Major) 13

 

* * *

Der musikalische Garten
German Echeverri Chamorro (Violine und Viola), Karoline Echeverri (Violine), Daniela Niedhammer (Cembalo und Orgel), Annekatrin Beller (Violoncello)
Preisträger H.I.F. Biber Preis
für die höchste Punktewertung

J.I.F. Vojta (ca 1660 – ca. 1725
Partita amabilis aus Codes ‚rost (Nr. 151)
Sonata – Allemande

A.Bertali (1605 – 1669)
Sonata à 2 Violin aus Codex Rost (Nr. 88)

Anonym (2. Hälfte des 17. Jhd.)
Sonata à 2 Violin aus Codex Rost (Nr. 145)

David Pohle (1624 – 1695)
Sonata à Violin Verstimt aus Codex rost (Nr. 24)

 

Anschließend Preisverleihung

 

 

Asuka SUMI, Violine

Asuka Sumi is baroque violin player, originaly from Tokyo, Japan and currently living in Amsterdam, the Netherlands. She received her first education on violin from her parents. Under the guidance of her father, she changed her main study to the historical performance on period instruments, in which she obtained Bachelor (2008) and Master diploma (2012) in Tokyo Geijutsu Daigaku (Tokyo National University of Fine Arts and Music). From 2009 on, she started intensive studies at the Conservatorium van Amsterdam and now is at master program. She has studied baroque violin with Natsumi Wakamatsu, Lucy van Dael, Sophie Gent, Amandine Beyer and chamber music with Masaaki Suzuki, Alfredo Bernardini. Besides her active participation in many orchestra such as Académie Baroque Europeénne d’Ambronay, Academia Montis Regalis, she is playing a significant role in the formation of young chamber music groups such as Ensemble Odyssee and Seconda Pratica and performs broadly in festivals and cities around Europe and Asia such as Brussels, Innsbruck, Basel, Torino and Seoul. Her resent research interest is the 'Late seicento violin musics in Bologna and Modena' for which she investigates forgotten repertoires and is making revised edition by herself.

 

Mathias FERRE, Viola da Gamba

Mathias FERRE commence la musique au conservatoire d'angouleme en piano, en basson puis en viole de gambe . Il part ensuite CNR de Nantes pour enrichir sa formation musicale puis au CNR de Paris ainsi qu'au conservatoire du 7eme arrondissement de Paris .
En viole de gambe, il a suivi l’enseignement de Daniel Alpers ,Christine plubeau et d'emmanuel Balssa et s'est perfectionné dans des stages et master classes avec Wieland Kuijken, Rainer Zipperling, Christophe Coin et Phillipe Pierlot .
Il poursuis ses études depuis 2010 dans la classe de viole de gambe de Marianne MULLER au CNSM de Lyon .
Parallèlement il a été admis au CNSM de Paris en culture musicale en 2009 ce qui lui a permis de suivre des cours de culture musicale, analyse et écriture .
Très curieux il a aussi suivi un cursus de licence de musicologie et de lettres moderne à la Sorbone .
Il a eu l'occasion de jouer dans de nombreux festivals de musique ancienne comme le festival de Paris baroque, à l’hotel de soubise, ou aux folles journées Nantaise...

 

Girandole Armoniche
Esther Crazzolara (Violine), Teodoro Baù (Viola da Gamba), Federica Bianchi (Cembalo)

Das Ensemble Girandole Armoniche wurde im Jahr 2012 gegründet von 3 jungen Musikern aus Italien. Esther Crazzolara, Federica Bianchi und Teodoro Baù lernten sich beim Studium und beim European Union Baroque Orchestra kennen.
Die Mitglieder studierten an renommierten Musikhochschulen, wie Mozarteum Salzburg, Schola Cantorum Basiliensis, Universität für Musik Wien, Conseratorium Van Amsterdam und sind in verschiedenen Ensembles aktiv: Le Musiche Nove, L’ arte dell’ arco, New Century Baroque, Amsterdam Baroque Orchestra, Spira Mirabilis, Accademia Bizantina, Ensemble Cordia, Bozen Baroque Orchestra, Atalanta Fugiens, Il Complesso Barocco, I Barocchisti.

 

Ensemble Stravaganza
Domitille Gilon (Violine), Ronald Martin Alonso (Viola da Gamba)
Damien Pouvreau (Theorbe), Thomas Soltani (Cembalo)

The Stravaganza Ensemble is a baroque formation mainly dedicated to chamber music of the seventeenth and eighteenth century for one or two high-pitched instruments. Brought together by the violinist Domitille Gilon and the harpsichordist Thomas Soltani, musicians take part with enthusiasm and dedication to this musical and human adventure, which makes each concert a unique and
rewarding experience for the audience.
The Stravaganza Ensemble includes various formations, with soloist musicians playing regularly in the main baroque orchestras: La Simphonie du Marais (Hugo Reyne), Ensemble Sagittarius (Michel Laplénie), Opéra Fuoco (Jay Bernfeld), Gli Incogniti (Amandine Beyer), Les Ambassadeurs (Alexis Kossenko), Pulcinella (Ophélie Gaillard), Pygmalion (Raphael Pichon)...
The Stravaganza Ensemble is regularly invited to numerous international festivals, in France (Festival baroque du Pays du Mont Blanc, Musicale Internationale de Guil Durance, Festival Jeunes-Talents-Paris...), in Scotland (Sypert concert series), in the Netherlands (Fabulous Fringe – Oude Muziek Utrecht), in the United Kingdom, Belgium (Ma Festival)…
The ensemble has been awarded in 2011 bronze medal of the Academy of Literature and Arts. They also won the third prize and the special prize of critics and medias at the Premio Bonporti competition (Italy), and the special prize ''De Graaf Unico van Wassenaer Masterclass Award'' at the van Wassenaer international early music competition in Amsterdam (Netherlands).
Stravaganza has been selected to represent the France during the showcase organized by the REMA (European early music network) in March 2013. The CD « Concert at the Hapsburg Court » is the first recording published by the Ensemble (label Aparté/Harmonia).
Stravaganza has the support of the Adami for different concerts tour.

 

Der musikalische Garten
German Echeverri Chamorro (Violine und Viola), Karoline Echeverri (Violine),
Daniela Niedhammer (Cembalo und Orgel), Annekatrin Beller (Violoncello)

Die Mitglieder des Ensembles Der musikalische Garten sind derzeitige und ehemalige Studenten der Schola Cantorum Basiliensis und haben sich in Basel kennengelernt.
Das Ensemble beschäftigt sich intensiv mit der deutschen Musik des 17. Jahrhunderts, insbesondere mit dem Skordaturarepertoire, dessen wichtigste Vertreter H.I.F. Biber, Joh.H. Schmelzer oder J. Pachelbel sind. Dennoch sind die Mitglieder des Musikalischen Gartens immer auf der Suche nach neuem, bisher nicht oder kaum aufgeführtem Skordaturarepertoire.
Der Begriff Skordatur beinhaltet die Veränderung der Stimmung des Instruments, um die technischen und klanglichen Möglichkeiten des Instruments ganz auszuschöpfen. Diese Aspekte inspirieren das Ensemble, Standards und Klischees zu überwinden und eine enorme Vielfalt von Klängen und rhetorischen Möglichkeiten mit technischer Virtuosität und dem Wissen um historische Aufführungspraxis zu vereinen.
Die Mitglieder des Ensembles kommen aus Spanien und Deutschland und arbeiten auch in anderen bekannten Ensembles wie beispielsweise La Cetra, Gli Incogniti, Capriccio Basel, Cappella Gabetta, L´arpa festante München u.a.
Der Musikalische Garten ist „Selected promising Ensemble 2011“ der IYAP und gewann im November 2011 den 2. Preis und den Publikumspreis beim Internationalen Wettbewerb Van Wassenaer in Amsterdam.
Außerdem nahm das Ensemble an der „Young Artist Residency Programme“ 2012 in Ambronay teil.

 



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